1,5 maand in Kristianstad - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Kristel Roovers - WaarBenJij.nu 1,5 maand in Kristianstad - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Kristel Roovers - WaarBenJij.nu

1,5 maand in Kristianstad

Blijf op de hoogte en volg Kristel

01 Oktober 2017 | Zweden, Kristianstad

Deze week ben ik alweer 1,5 maand in Kristianstad! Wat gaat de tijd snel zeg! Het lijkt wel of de weken, dagen, uren, minuten hier sneller gaan dan in Nederland.

Wat heb ik de afgelopen weken zoal allemaal meegemaakt en gedaan?

Op een dag wilde ik lekker een ontbijtje gaan maken. Maar ik kwam tot de ontdekking dat mijn (bevroren) brood, yoghurt en kaas weg was. Zou dit gestolen zijn? Later op de dag kreeg ik te horen dat van meer studenten uit onze koelkast etenswaren mistte. Waarschijnlijk dus toch gestolen. Heel vreemd en niet te achterhalen wie het gedaan heeft. Gelukkig is het niet vaker gebeurd!

Iedere vrijdag is het Taco Friday. We dachten dat dit een typische Zweedse traditie was, maar na het spreken van verschillende Zweedse studenten zijn we erachter gekomen dat dit niet het geval is. Toch houden we het er in en maken we er onze eigen traditie van!

Naast de Taco Friday heb ik iedere vrijdag ook iets om naar uit te kijken! Van Stef heb ik een grote doos gekregen met allemaal cadeautjes erin. Een cadeautje voor iedere week met een opschrift erop zodat ik kan kiezen wat ik kan openmaken. Mijn eerste cadeautje was een kaart met een fotolijstje, het tweede cadeautje een doosje flugel, als derde een heerlijke parfum, als vierde mijn lievelingsthee, daarna Brabantse worstenbroodjes (deze mis ik!), een flesje rosé en afgelopen vrijdag slingers. Ik ben benieuwd wat er nog meer aan cadeautjes in de doos zit.

Tussen de schooldagen door is er ook nog ruimte om iets te ondernemen. Zo zijn we een keer op de fiets naar Kjugekull & Bäckaskog Slott gegaan. We begonnen aan deze fietstocht van in totaal ongeveer 40 kilometer! Halverwege de heenweg klapte de achterband van Simone. Gelukkig kon ze door Lars met de auto opgehaald worden. We moesten helaas wel een uur wachten voordat hij er was. Niet getreurd, want we hebben onze tijd doorgebracht met "ik zie, ik zie, wat jij niet ziet". Eenmaal aangekomen bij Kjugekull hebben we een mooie wandeltocht van ongeveer 10 kilometer gemaakt. Bij het Bäckaskog Slott, waar nu een hotel in zit, hebben we door de mooie tuin gelopen en gekeken in oude verblijven.

Ook heeft Kristianstad een erg mooie natuur! Ik ben samen met Annemerel en Aletta naar een groot meer in de buurt gefietst met aangrenzend een bos. Hier hebben we genoten van de mooie natuur met een heerlijk zonnetje erbij.

In het weekend wordt er altijd wel ergens een feestje georganiseerd in de Prison of in Åhus (hier wonen andere exchange studenten). Naast diverse feestjes zijn we met een groep van ongeveer 30 personen gaan lasergamen. Super leuk om met volle adrenaline door een donker gebouw te lopen en proberen andere af te schieten :) Na het afschieten van mede gedetineerde was het hoog tijd om weer naar Prison te gaan, gelukkig worden we niet opgesloten ;)

Ook heb ik mijn eerste bezoek al gehad! Stef is een weekendje overgekomen naar Kristianstad. Hij kwam aan op vrijdag. Ik zou deze dag eerst les hebben, maar kreeg donderdag te horen dat de docent ziek was en de les hierdoor niet door ging. Kon ik mooi Stef verrassen op het vliegveld in Kopenhagen! Dit betekende wel dat ik om 5 uur de wekker moest zetten zodat ik rond 8 uur in Kopenhagen kon zijn. Stef was erg verrast om mij te zien en we hebben nog een leuke dag in Kopenhagen doorgebracht. We zijn samen nog naar Åhus geweest, zijn lekker uit eten geweest en heb hem kunnen laten proeven hoe leuk de feestjes in Prison zijn! Helaas komt na al het leuke weer een einde, dus ook aan het bezoek van Stef. Wat kun je lang uitkijken naar zo'n weekendje, maar wat gaat de tijd dan weer snel voorbij zeg! Voor we het wisten was het alweer maandag en moest hij helaas naar huis :(

In de afgelopen weken zijn ook de sportactiviteiten begonnen van de Sport Union. Ik ben al gaan zwemmen, voetballen, squashen en basketballen. Ik probeer iedere maandag en donderdag te gaan voetballen. Samen met een Duits meisje zijn wij de enige twee meiden tussen ongeveer 20 jongens. Erg leuk om sportief bezig te zijn en ik krijg veel complimenten dat ik goed kan voetballen, dat is natuurlijk altijd leuk!

Zweden staat bekend om de IKEA en dan kan een bezoekje aan het IKEA museum natuurlijk niet ontbreken. Dit museum staat in Älmhult. Het leukste aan dit museum zijn de foto's voor de cover die je kunt laten maken. Ik denk dat we er ongeveer 14 gemaakt hebben. In het IKEA museum raakte aan de praat met mensen uit Zuid-Afrika. We konden gewoon in het Nederlands met hun communiceren. Erg grappig dat mensen aan de andere kant van de wereld dezelfde taal spreken maar dan met een heel ander accent!

Deze week was het de verjaardag van Paul. We hebben voor hem een Treasure Hunt bedacht met hints en opdrachten die hij moest uitvoeren. Als cadeau hebben we een eigen drankspel gemaakt. Ik vind het drankspel dat we gemaakt hebben zo leuk dat ik hem zelf ook wel wil hebben :)

Ik moet zeggen dat ik mezelf ook al een beetje een huisvrouwtje begin te voelen. Ik moet namelijk gewoon wassen, strijken, kamer poetsen, badkamer schoonmaken, keuken schoonmaken en koken.

Naast de lessen die ik volg, heb ik mezelf ook aangemeld voor Tandem+. Hier krijgen ik op iedere woensdag 1,5 uur basis Zweedse les. We hebben geleerd om te tellen, dingen te vragen in de supermarkt en we weten hoe we de weg moeten vragen.

Deze week sluit ik ook alweer mijn eerste les af, Business English. In het begin was het even schakelen tussen Nederlands en Engels, maar ik moet zeggen dat dit al steeds beter gaat. Voor dit vak heb ik ook verschillende papers moeten schrijven. Het was wel even wennen om dit in het Engels te doen, maar ook dit gaat steeds beter!

Volgend weekend heb ik een tripje naar Stockholm. Ook heb ik een reis naar IJsland geboekt samen met Annemerel, Lise en Simone van 21 oktober t/m 24 oktober en ga ik in november nog naar Kiruna. Ook staan er in november nog een aantal bezoekjes op de planning. Allemaal leuke dingen om nog naar uit te kijken!

Dit was een iets langer reisverslag dan dat jullie van mij gewend waren, maar het was natuurlijk ook alweer een tijdje geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen.

Hej då! (Tot ziens)

  • 01 Oktober 2017 - 17:30

    Marijke Bakx:

    Een heel leuk verslag Kristel en ik heb met plezier je verhalen gelezen.
    Leuk ook dat je Zweedse les volgt, altijd handig om je in de taal zelf uit te kunnen drukken.
    Kijk nu al uit naar het volgende verslag.
    Liefs
    Marijke

  • 01 Oktober 2017 - 17:41

    Frits:

    Net jouw reisverslag ontdekt

  • 01 Oktober 2017 - 17:48

    Frits :

    Leuk om te lezen wat zoal meemaakt en dat is heel wat. Mooie fiets heb je geregeld, op slot zetten zal er daar ook wel bijhoren en leuk dat je Zweeds les volgt, geniet ervan en studeer ze.
    Frits

  • 01 Oktober 2017 - 19:37

    Petra Blom:

    Het die Kristel, je vermaakt je prima zo te lezen. Leuk dat we daar ook iets van mee krijgen. Veel succes weer voor de komende tijd, en geniet met volle teugen! Groetjes uit de Vissenbergdreef


  • 02 Oktober 2017 - 22:42

    Myrna:

    Nou kris, jij doet genoeg leuke dingen ;). Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En dan binnenkort nog reisjes op je reis, kan niet beter! En natuurlijk komen wij ook al langs over anderhalve maand, zin in!! Geniet lekker van alles daar xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kristianstad

Minor Kristianstad 2017

Recente Reisverslagen:

17 December 2017

4 weeks to go!

31 Oktober 2017

Time flies!

01 Oktober 2017

1,5 maand in Kristianstad

05 September 2017

Eerste lesweek

28 Augustus 2017

Eerste week in Kristianstad
Kristel

-

Actief sinds 18 Aug. 2017
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 6307

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2017 - 12 Januari 2018

Minor Kristianstad 2017

Landen bezocht: